Szukaj
Close this search box.

Demencja starcza (Otępienie) – jak ją leczyć

Witaj na stronie Salus Pro Domo!
Ponad 280 pozytywnych opinii!
Spis treści

Tzw. „demencja starcza”

1. Otępienie jest skutkiem chorób układu nerwowego.

2. Otępienie nie jest cechą późnego wieku i może występować w każdym wieku.

3. Dlatego potoczne określenie otępienia jako „demencja starcza” jest nieuzasadnione.

W Klasyfikacji Zaburzeń Psychicznych i Zaburzeń Zachowania otępienie jest zespołem psychopatologicznym spowodowanym chorobą mózgu, o charakterze przewlekłym lub postępującym.

Otępienie wpływa w sposób znaczący na całościowe funkcjonowanie intelektualne, psychiczne i społeczne. Podstawowym objawem diagnostycznym jest osłabienie pamięci i myślenia w stopniu, który powoduje poważne utrudnienie w codziennym funkcjonowaniu. Każde uszkodzenie mózgu lub jego dysfunkcja może prowadzić do otępienia. Bywa, że procesy otępienne są odwracalne w przypadku, gdy są skutkiem niedoborów witamin, zaburzeń hormonalnych czy rozwoju guzów wewnątrzczaszkowym i są stosunkowo wcześnie zdiagnozowane i leczone.

Czym innym są procesy otępienne a czym innym naturalne procesy starzenia się, w tym starzenie się mózgu. Dlatego przed opisaniem zagadnienia związanego z procesami otępienia warto wspomnieć o naturalnym starzeniu się mózgu.

 

 

 

 

1.Naturalne procesy starzenia się – często potocznie rozumiane, jako „demencja starcza”

Wzmacnianie procesów aktywności poznawczej – zachować młodość umysłu

Powszechnie wiadomo, że normalnym procesem organizmu jest starzenie i temu procesowi podlega również mózg. Po 60. roku życia naturalnym procesem jest zmiana funkcjonowania intelektualnego, obniża się sprawność procesów poznawczych, jak pamięć robocza, odpowiedzialna za krótkotrwałe utrzymywanie i przetwarzanie nowych informacji, zdolność zapamiętywania, koncentracja, selektywność, podzielność uwagi, pamięć wzrokowa i słuchowa. Nie oznacza to jednak, że nie możemy temu przeciwdziałać, że jesteśmy bezsilni i bezradni wobec tych naturalnych procesów starzenia się. Wyniki badań naukowych podkreślają, że mózg posiada duże zdolności regeneracyjne. Dzięki przemyślanej stymulacji umysłu możemy kształtować jego właściwości i przeciwdziałać naturalnym procesom starzenia się. Dla zachowania dobrego poziomu funkcji poznawczych, ważne jest, aby stale je ćwiczyć i wzmacniać. Usprawnienie funkcjonowania intelektualnego, wzmacnianie funkcji językowych i zasobów słownictwa pozwala zachować „młodość umysłu”. Temu procesowi usprawniania powinny podlegać również zniekształcenia poznawcze, które warunkują prawidłowe spostrzeganie zarówno siebie jak i innych oraz otaczającego nas świata. Radzenie sobie ze zniekształceniami poznawczymi sprawia, że osoby starsze nie są ich ofiarą, a tym samym mają znaczny wpływ na jakość swojego życia.

Człowiek jest istotą społeczną, więc inni ludzie są nam potrzebni w życiu. Wraz z wiekiem wiele potrzeb zmienia się, jednak ta pozostaje – inni ludzie są nam ciągle potrzebni. Niestety w wieku senioralnym najczęściej kończy się aktywność zawodowa, dzieci i wnuki mają swój własny świat, a seniorzy zazwyczaj czują się niepotrzebni, zagubieni, osamotnieni i zmarginalizowani, mają problemy z procesem adaptacyjnym do nowej rzeczywistości. Obniżony poziom aktywności, samotność, poczucie społecznej izolacji i często towarzyszące temu stany przygnębienia, objawy depresyjne, przeżywanie beznadziejności i pustki emocjonalnej oraz brak stymulujących bodźców negatywnie wpływają na zdrowie psychiczne i wtórnie obniża poziom sprawności intelektualnej, nawet przy zachowanej sprawności fizycznej. Otoczenie dostrzega w tym stanie oznaki „demencji starczej”, sygnały procesów otępiennych.

Promowanie zdrowia psychicznego przez WHO zawarte w sformułowaniu „ nie ma zdrowia bez zdrowia psychicznego” jest szczególnie uzasadnione w odniesieniu do seniorów, którzy cierpią z powodu wielu przewlekłych schorzeń somatycznych, często zgodnych z naturą starzenia się organizmu, i które nie poddają się leczeniu farmakologicznemu. Nie jesteśmy jednak całkowicie bezbronni wobec cierpienia spowodowanego utratą zdrowia fizycznego. Przez wzmacnianie zdrowia psychicznego mamy wpływ na obniżenie poziomu przeżywania somatycznych dolegliwości i emocjonalnego w nie uwikłania, które dodatkowo potęguje poczucie cierpienia. Wzmacniając zdrowie psychiczne mamy wpływ na przebieg chorób somatycznych, spowolnienie procesu dysfunkcjonalności, a w efekcie poprawę jakości życia.

Demencja starcza czy depresja?

Naturalnym stanem osób starszych jest pogodne starzenie się i jak najdłużej bycie aktywnym społecznie. Jednak alarmujące dane statystyczne dotyczące kondycji psychicznej osób starszych zwracają uwagę na niepokojące tendencje zagrażające ich jakości życia.

Badania i statystyki dowodzą, że na depresję cierpi 30 % osób powyżej 65 roku życia. Ryzyko zwiększa się wraz z wiekiem. Występuje ona u co czwartej osoby w wieku 65 – 79 lat, a co u trzeciej po 80 roku życia. Na stu emerytów aż trzydziestu ma objawy depresji, które często są mylone, nawet przez specjalistów z objawami starzenia się, pogarszającą się kondycją fizyczną, pogorszeniem procesów poznawczych i procesami otępiennymi. Pacjenci ci nie są diagnozowani i leczeni. Niestety nawet w grupie leczonych pacjentów w tym wieku, kolejne zmiany leczenia farmakologiczne nie dają pożądanych efektów, ponieważ poczucie osamotnienia, marginalizacji i izolacji, poczucie beznadziejności, nieprzydatności, często braku sensu dalszego życia, nie podlega korekcji farmakologicznej. Tym samym nieleczone, przewlekłe stany depresyjne, zwiększają ryzyko pogarszającej się kondycji fizycznej, wzmacniają objawy psychosomatyczne, a oczekiwana efektywność farmakologicznego leczenia chorób somatycznych jest trudno osiągalna. W efekcie tego błędnego koła seniorzy jeszcze bardziej zamykają się w funkcjonowaniu jedynie na poziomie domu, przestają dbać o siebie, szybko tracą siły, energię i motywację życiową. Wymagają codziennej opieki rodziny i służb opiekuńczych. Sprawiają wrażenie osób, które cierpią z powodu procesów tzw. „demencji starczej”.

Wyniki badań dowodzą, że stany depresyjne seniorów są bardziej niebezpieczne niż w przypadku osób młodych – młodzi lepiej sobie radzą.

Profilaktyka i leczenie tzw. „demencji starczej”

Jeśli zakończyłeś swoją karierę zawodową i chcesz pozostać sprawnym intelektualnie, czuć się wartościowym i potrzebnym członkiem społeczności, nie popaść w bezczynność i rutynę, poczucie beznadziejności i bezradności warto skorzystać z warsztatów, zajęć grupowych i treningów wzmacniania procesów poznawczych. Rozmowa z innymi o swoich problemach, potrzebach, trudnościach, odczuciach i emocjach jest ważnym elementem, który ma wpływ na stan psychiczny. Budując atmosferę poczucia bezpieczeństwa i zaufania, grupa wsparcia daje możliwość wspólnej pracy nad poszukiwaniem rozwiązań, uczeniem się przez analogię i konfrontację z doświadczeniami i poglądami innych uczestników. Jest ważną formą interakcji społecznej, która wzmacnia dobrostan psychiczny i sprawność umysłu.

Zajęcia artystyczne są powszechnie wykorzystywane, jako sprawdzona forma wspierania i aktywizowania wielu grup społecznych, w tym niezwykle ważnej w kontekście danych demograficznych, seniorów. Badania dowodzą, że twórcze działanie wpływa korzystnie na zdrowie psychiczne, mobilizuje umysł, wzmacnia procesy poznawcze, daje poczucie sprawczości, własnej wartości i wewnętrznej siły, uruchamia procesy aktywizacji, są źródłem pozytywnych zmian fizjologicznych np. za sprawą uaktywniania się hormonów szczęścia. Dlatego zajęcia artystyczne mają rangę terapeutyczną i nazywane są arteterapią.

Grupowe zajęcia terapeutyczne mają istotny wymiar psychologiczny, wpływają na pozytywne myślenie, samoocenę, dają poczucie rozwoju i satysfakcji. Są sposobem na nawiązywanie kontaktów społecznych, lekiem na poczucie osamotnienia, izolacji i marginalizacji społecznej, monotonii i jednostajnego trybu życia, nudy i apatii. Zajęcia grupowe aktywizują i stymulują „żywotność”, wzmacniają poczucie energii życiowej, stymulują procesy myślenia, procesy poznawcze, jak pamięć, koncentrację, uczenie się. Są bezcenne we wzmacnianiu dobrostanu psychicznego, przeciwdziałają charakterystycznym dla wieku senioralnego, tendencjom rezygnacyjnym i trwaniu w poczuciu bezużyteczności, bezwartościowości i beznadziejności. Dodatkowo stymulują budowanie w przyjaznym i bezpiecznym środowisku sieci wsparcia społecznego. Są formą profilaktyki zdrowia psychicznego i prewencją zaburzeń psychicznych wieku senioralnego, np. depresji, czy organicznych procesów otępiennych.

Mindfulness, co tłumaczy się na język polski jako „uważność” lub ‘uważna obecność’, jest szczególnym sposobem kierowania uwagi w chwili obecnej na nas samych, innych oraz świat wokół. Badania pokazują, że bycie bardziej świadomym emocji i myśli pomaga lepiej sobie z nimi radzić. Na poziomie neurologicznym badania pokazują, iż praktykowanie technik uważności może opóźniać proces starzenia, wspomagać układ immunologiczny, pomagać w zasypianu oraz zmniejszać ciśnienie krwi.

2. Otępienie w przebiegu chorób układu nerwowego

Przyczyny Otępienia (Demencji)

Najczęstszymi chorobami układu nerwowego, które prowadzą do otępienia są:

  1. Choroby zwyrodnieniowe mózgu – choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, choroba Huntingtona.
  2. Nabyte choroby mózgu – otępienia naczyniopochodne, miażdżyca uogólniona, zapalenia naczyń, zawał wzgórza, uszkodzenia mózgu w następstwie urazów, guzy mózgu.
  3. Inne stany wpływające na mózg:
  • Zaburzenia metaboliczne: niedoczynność tarczycy, nadczynność przytarczyc, niedobór witaminy B, przewlekły niedobór glukozy, zespół Cushinga.
  • Zaburzenia toksyczne: otępienia alkoholowe, zatrucie metalami ciężkimi, lekami, narkotykami, zatrucie związkami organicznymi.
  • Otępienia w przebiegu infekcji: HIV, AIDS, kiła, zapalenie mózgu.

Otępienie występuje w chorobie Alzheimera, która jest zwyrodnieniową chorobą mózgu o nieznanej etiologii. Zmiany w mózgu polegają na znacznym zmniejszeniu się liczby neuronów, oraz zmianach neurochemicznych. Zazwyczaj choroba zaczyna się w średnim wieku życia, może występować po 40 roku życia, ale zapadalność jest wyższa w wieku późniejszym. Ostatnie badania wskazują, że obraz kliniczny otępienia w chorobie Alzheimera w stosunkowo młodym wieku jest taki sam, jak w przypadku tzw. otępienia starczego. Zazwyczaj zmiany są stopniowe, choroba może rozwijać się latami, jednak zmiany są zauważalne dla otoczenia.  Otępienie w chorobie Alzheimera o wczesnym początku, przed 65 rokiem życia przebiega znacznie szybciej. Otępienie w chorobie Alzheimera jest nieodwracalne.

Objawy Otępienia (Demencji) w chorobie Alzheimera

W tym schorzeniu są uszkodzone takie funkcje poznawcze, jak: pamięć, myślenie, orientacja, rozumienie, liczenie, zdolność uczenia się oraz obniżenie kontroli nad reakcjami emocjonalnymi, społecznymi, zachowaniem i motywacją.

  • Na wczesnym etapie upośledzenia procesów poznawczych choroba ta przejawia się w zaburzeniach w skupieniu uwagi, zapominaniu imion i nazwisk, problemach z uczeniem się i przyswajaniem nowych informacji, planowaniem, z komunikacją z innymi. Pojawiają się problemy ze sprawnym wykonywaniem obowiązków zawodowych, objawy depresyjne, brak energii i witalności, pojawia się chwiejność emocjonalna.
  • Osłabienie pamięci bezpośredniej, krótkoterminowej i długoterminowej. Zaburzenia pamięci przejawiają się problemami w zapamiętywaniu i przypominaniu sobie nowych informacji. Zapominanie faktów z własnego życia. Upośledzona zdolność przetwarzania napływających informacji.
  • We wczesnym stadium choroby problemy z pamięcią przejawiają się w myleniu miejsc odłożonych rzeczy, niemożność odnalezienia przedmiotów. Sprawdzanie wykonywanych czynności, wzrastającej potrzebie z korzystania pomocy innych. Wielokrotnym powtarzaniu pytań. Problemy z opowiedzeniem przeczytanej książki, obejrzanego filmu. Problemy w zapamiętaniu nowych miejsc lokalizacji np. w czasie wakacji. Wielokrotne powtarzanie tych samych, codziennych czynności np. mycie się, zażywanie leków, spożywanie posiłków. Trudności w wykonywaniu codziennych czynności.
  • W późniejszych etapach rozwoju zaburzenia, informacje wyuczone wcześniej i dobrze znany materiał również jest utracony.
  • Zaburzenia pamięci semantycznej, czyli m.in. zdolności do nazywania przedmiotów, tworzenia pojęć, utrata wiedzy o otaczającym świecie.
  • Zaburzenia orientacji.
  • Zaburzenia myślenia w stopniu zaburzającym podstawowe, codzienne czynności.
  • Uszkodzenie zdolności myślenia i rozumienia, zmniejszenie ilości wątków myślenia. Problemy z rozumieniem pojęć i reguł językowych.
  • Mogą towarzyszyć objawy depresyjne, nastrój może zmieniać się kilkakrotnie w ciągu doby.
  • Bezsenność.
  • Mogą występować urojenia, omamy. Urojeniowa ocena rzeczywistości.
  • Gwałtowne reakcje emocjonalne i zachowania agresywne.
  • Zaburzenia odżywiania, napady żarłoczności.
  • We wczesnych okresach otępiennych mogą się pojawić zaburzenia osobowości, na przykład występują w przypadku 80 % pacjentów z rozpoznaniem choroby Alzheimera. Pojawiają się nieadekwatne grubiańskie zachowania, chorzy są przekonani, że są okradani, głodzeni. Pojawiają się zaburzenia zachowania, często agresywne oraz tzw. „wędrowanie”, które polega na bezcelowym przemieszczaniu się i świadczy o dezorientacji.
  • Pojawienie się afazji, apraksji, agnozji.

Otępienie naczyniowe (miażdżycowe). Otępienie jest wynikiem zawału (zatoru) mózgu spowodowanego chorobami naczyń, chorobą nadciśnieniowa naczyń mózgu. U części pacjentów zauważalne są zaburzenia osobowościowe: apatia, odhamowanie, nasilenie cech podejrzliwości, nieufności, drażliwość, egocentryzm, obraz kliniczny może być podobny, jak w chorobie Alzheimera.

Otępienie czołowo-skroniowe. Zmiany anatomiczne, których etiologia nie jest znana dotyczą zaników w lewym płacie skroniowym. Najczęściej początek choroby pojawia się między 40 a 70 rokiem życia. Zespoły otępienia czołowo-skroniowego charakteryzuje się narastającymi zaburzeniami językowymi, utratą płynności mowy i trudnościami w znajdowaniu słów, mowa staje się uboga i może prowadzić do mutacji. Deficyty poznawcze dotyczą myślenia abstrakcyjnego, umiejętności rozwiązywania problemów, zaburzeń uwagi. Pacjenci mają zachowaną orientację, co do miejsca i czasu.          

Otępienie w chorobie Parkinsona jest chorobą o nieznanej etiologii, zwykle rozpoczyna się w późnym wieku. Otępienie pojawia się u osoby z zaawansowaną postacią choroby. Cechuje je drażliwość, zaburzenia afektu, impulsywne zachowania.

Otępienie w chorobie Creutzfeldta-Jacoba jest spowodowane zaburzeniami neuropatologicznymi, które są wynikiem czynnika zakaźnego.

Otępienie w chorobie Huntingtona jest chorobą zwyrodnieniową mózgu, pojawia się najczęściej około 35 a 45 roku życia. Objawami otępiennymi są zaburzenia pamięci, uwagi, drażliwość, wybuchowość, podejrzliwość, impulsywne zachowania, nastrój euforyczny lub depresyjny.

Zespoły otępienne w następstwie urazów czaszkowo-mózgowych. Pourazowe zaburzenia otępienne są diagnozowane w przypadku, gdy w następstwie urazu mózgu doszło do przemijającego lub trwałego uszkodzenia mózgu. Zespoły otępienne zależnie od uszkodzeń obszaru mózgu mogą przejawiać się: organicznymi zaburzeniami osobowości, odhamowanie popędów w sferze seksualnej, może pojawić się hiperseksualizm, żarłoczność, bezkrytyczność, obniżenie poziomu uczuciowości wyższej. Może także występować spowolnienie psychoruchowe, brak spontaniczności, zaburzone myślenie abstrakcyjne i logiczne myślenie przyczynowo skutkowe. Czas pacjenci spędzają bezczynnie, wykazują brak zainteresowań i obojętność.  Mogą nie rozpoznawać najbliższych osób, podejmują działania pod wpływem chwili, nie licząc się z innymi, występują skargi hipochondryczne. Urazy uszkodzenie mózgu mogą prowadzić do zespołu amnestycznego, w którym występują objawy upośledzenia pamięci krótkotrwałej i długotrwałej. Luki pamięciowe są wypełniane konfabulacjami.

Otępienie spowodowane guzami wewnątrzczaszkowymi. Spowolnienie wszystkich funkcji psychicznych. Objawy psychotyczne, urojenie i halucynacje.  Zaburzenia osobowości. Zaburzenia nastroju, maniakalne i depresyjne, zaburzenia katatoniczne, zaburzenia lękowe

Leczenie otępienia (demencji) w przebiegu choroby układu nerwowego zazwyczaj polega na spowalnianiu procesu chorobowego i terapii objawowej. Poza leczeniem farmakologicznym zwraca się uwagę na znaczenie leczenia terapeutycznego i rehabilitacyjnego, szczególnie w odniesieniu do treningów funkcji poznawczych, wzmacnianiu aktywności.

Rozpoznanie zespołu otępiennego wymaga diagnozy psychologa klinicznego lub neuropsychologa. Badania neuropsychologiczne pozwalają na dokładną ocenę utraty poszczególnych funkcji psychicznych i zaplanowanie treningów behawioralnych oraz funkcji poznawczych.

Podziel się wpisem
Facebook
Twitter
LinkedIn
Skomentuj wpis