Szukaj
Close this search box.

Jak seniorzy mogą wzmocnić swoją odporność? Poznajcie 5 rad

Witaj na stronie Salus Pro Domo!

Z wiekiem naturalna odporność się obniża, dlatego seniorzy powinni dbać o nią w sposób szczególny. Istotne znaczenie ma nie tylko wysypianie się w nocy, ale również ruch na świeżym powietrzu, zbilansowana dieta czy też uzupełnianie jej o odpowiednie suplementy w razie potrzeby. Jak seniorzy mogą wzmocnić swoją odporność? Poznajcie top 5 rad.

1. Aktywność fizyczna

Trzeba być aktywnym fizycznie nie tylko dlatego, że przez umiarkowany wysiłek dba się o mięśnie i kości i zapobiega osteoporozie, ale również z powodu tego, że w ten sposób można wzmacniać odporność. Zatem spacery czy spacery z kijkami do nordic walking są polecane. Nie należy oczywiście organizmu przeforsowywać, bo każdy nadmiar godzi w zdrowie. Jednak godzina umiarkowanej aktywności dziennie w przypadku seniorów jest absolutnie wskazana. Pobudza się w ten sposób makrofagi oraz limfocyty T, które są podstawą odporności. Co ciekawe umiarkowany wysiłek fizyczny może zmniejszać ryzyko wystąpienia infekcji aż o 30%. Musi być jednak regularny. Trzeba pamiętać, że przemęczanie się obniża odporność, zatem zawsze należy zachować zdrowy balans i stawiać na umiarkowaną aktywność.

2. Wzbogacenie diety o cenne składniki odżywcze

Nie zawsze dieta seniora jest w pełni zbilansowana i jeżeli brakuje w niej jakichś składników odżywczych, mogą się przydarzać częstsze infekcje. Dlatego trzeba dbać o odpowiednią podaż witaminy C w diecie. Uszczelnia ona naczynia krwionośne i błony śluzowe, co gwarantuje lepszą ochronę zarówno przed bakteriami, jak i wirusami. W diecie powinny się znaleźć produkty bogate w tę witaminę, a mianowicie czarna porzeczka, natka pietruszki, czerwona papryka i rzecz jasna cytrusy. Warto do przygotowywanych potraw dodawać czosnek, który jest naturalnym antybiotykiem zwalczającym bakterie, wirusy i grzyby. Należy podkreślić, że chroni przed miażdżycą, obniża poziom cholesterolu, a także poprawia pracę układu pokarmowego. Seniorzy powinni sięgać też po tłuste ryby morskie i kiszonki. Te pierwsze zawierają cenne kwasy Omega-3 oraz witaminę D3. Aktywizują układ odpornościowy, pobudza limfocyty T, B, makrofagi, eozynofile oraz neutrofile. Kiszonki z kolei odpowiadają za prawidłową budowę flory bakteryjnej jelit, a ta przekłada się na naturalną odporność organizmu. Z tego samego powodu w diecie powinny znaleźć się fermentowane produkty mleczne. Istotną rolę w budowaniu odporności ma również podaż cynku, który chroni przed działaniem wolnych rodników. Znajdzie się go w czerwonym mięsie, ale i fasoli, szpinaku, szparagach czy orzechach.

3. Pobudzanie naturalnej odporności

Czasami wchłanianie witamin z powodu chorób czy przyjmowanych leków jest gorsze. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem będą witaminy dla seniora. Wspomagają one także dietę, która jest uboższa w potrzebne składniki odżywcze. Tran to ten suplement, po który warto sięgać, bo zawiera zarówno witaminę A, D3, jak i kwasy Omega-3. Seniorom potrzebna jest często większa dawka witaminy D3 i wynosi od 2000 do nawet 4000 j.m. Warto sięgnąć też choćby po apteczne soki z aloesu, który jest źródłem witaminy C, ale i E. Przyjmowanie witaminy C z rutyną w okresie obniżonej odporności także jest ważne. Warto sięgnąć też po żelazo w płynie.

4. Ograniczenie ilości stresu

Negatywnie na odporność wpływa również stres. Dlatego koniecznie trzeba starać się go niwelować. Warto znaleźć chociażby odprężające hobby. Może być to choćby umiarkowana aktywność fizyczna jak jazda na rowerze leśnymi ścieżkami czy spacerowanie typu nordic walking, a nawet łowienie ryb typu „no kill”. Obcowanie z naturą zawsze wpływa kojąco na organizm. Można też spróbować ćwiczeń rozluźniających. Stres w wieku senioralnym może redukować też pozytywna interakcja z innymi osobami. W ten sposób można również zmniejszać ryzyko otępienia umysłowego i rozwoju chorób senioralnych.

5. Odpowiednia ilość snu i zrezygnowanie z używek

Senior powinien przesypiać 7–8 godzin każdej nocy. Należy wiedzieć, że niewystarczająca ilość snu jest odbierana przez organizm jako stres, co powoduje obniżenie odporności i zwiększa ryzyko infekcji. Stres może prowadzić do wystąpienia stanu zapalnego w organizmie. Na pewno na redukcję stresu oksydacyjnego pozytywnie wpływa rezygnacja z używek takich jak papierosy. Palenie zwiększa patogenną odpowiedź organizmu, a zmniejsza odporność immunologiczną.

Podziel się wpisem
Facebook
Twitter
LinkedIn
Skomentuj wpis