ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
Zaburzenia hiperkinetyczne
Zaburzenie to charakteryzuje się trwałymi problemami w sferze behawioralnej i poznawczej, czyli problemami z utrzymaniem uwagi, kontrolą impulsywności i nadmierną ruchliwością. ADHD jest zaburzeniem mechanizmów samokontroli, u podłoża objawów ADHD istnieje przewaga procesów pobudzenia nad hamowaniem, nieprawidłowość procesów hamowania. Zaburzenie dezorganizuje funkcjonowanie dziecka szczególnie w obszarach funkcjonowania szkolnego i społecznego. Cechą zaburzenia jest wczesny początek, a nadmierna aktywność, problemy z kontrolą zachowania, problemy z uwagą i koncentracją na zadaniach, pojawiają się i utrzymują we wszystkich sytuacjach i sferach funkcjonowania dziecka.
Pierwsze objawy ADHD
Zaburzenia hiperkinetyczne zawsze zaczynają się w ciągu pierwszych 5 lat życia dziecka, najczęściej objawy nasilają się pomiędzy 6 – 9 rokiem życia. Zaburzenie jest głównie rozpoznawalne u dzieci w wieku pomiędzy 7 – 9 rokiem życia, ponieważ wówczas intensywnie ujawnia się ono w problemach związanych z konieczną adaptacją do warunków szkolnych i wymusza u dziecka określone zachowania, którym okazuje się, że dziecko nie jest w stanie sprostać. Charakterystyczne cechy zaburzenia – nadaktywność, pobudzenie, ruchliwość, brak wytrwałości i problemy z koncentracją uwagi najbardziej manifestują się w sytuacjach ustrukturalizowanych, zorganizowanych, wymagających skupienia, spokoju i znacznego stopnia samokontroli. Zauważalny jest wówczas nadmiar aktywności, brak wytrwałości w działaniach, porzucanie jednych na rzecz kolejnych, i zazwyczaj nie kończenie żadnego z nich. Ocenia się, że zaburzenie występuje u 5,3% dzieci i 4,4% okresu dorastania. Objawy ADHD utrzymują się w okresie dorastania (70% pacjentów) i życiu dorosłym (30-50% pacjentów). Wprawdzie objawy w wieku dorosłym nie są tak bardzo nasilone, jak u dzieci, jednak mogą zaburzać funkcjonowanie zawodowe i społeczne. Zespół ADHD zwiększa ryzyko współwystępowania, również w życiu dorosłym innych zaburzeń np. depresyjnych, lękowych, zaburzeń zachowania, uzależnienia od alkoholu i narkotyków, zaburzeń osobowości.
Diagnoza ADHD
Kto diagnozuje ADHD?
ADHD wymaga specjalistycznej diagnozy psychologa klinicznego, ponieważ poziom zaburzenia i jego przebieg jest uwarunkowany wieloma czynnikami, zaburzenie może przejawiać się różnym nasileniem i różnymi objawami. Zaburzony poziom funkcjonowania dziecka najczęściej jest zmienny i zależny od środowiska i sytuacji społecznych. Zdarza się, że w niektórych sytuacjach objawy są zupełnie nie widoczne, np. w sytuacji badania dziecka przez psychologa. Dlatego właściwe diagnozowanie wymaga wszechstronnej, wielopłaszczyznowej obserwacji, psychologicznego wywiadu funkcjonowania szkolnego, pozalekcyjnego, rówieśniczego i wywiadu rodzinnego. Psychologiczne badanie diagnostyczne powinno zawierać ocenę, na ile zaburzenia nadruchliwości, impulsywności i koncentracji uwagi wpływają na obniżenie funkcjonowania szkolnego i oceny szkolne dziecka, na ile zaburzają relacje rówieśnicze i funkcjonowanie w domu. Istotne jest wykluczenie innych problemów, zaburzeń i chorób somatycznych, które mogą imitować syndrom ADHD np. dziecko chore na padaczkę może mieć problemy z koncentracją uwagi. W niektórych przypadkach psycholog może poprosić lekarza psychiatrę o konsultację, w celu np. weryfikacji diagnozy różnicowej z zaburzeniem psychicznym, neurologicznym, somatycznym.
ADHD może ujawniać się w różnych podtypach:
- Z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi, związane z zaburzeniem samokontroli
- Z przewagą nadaktywności, głównym podłożem jest zaburzenie kontrolowania zachowania
- Podtyp mieszany, występuje najczęściej, największe nasilenie objawów
Objawy ADHD u dzieci i młodzieży
Objawy Dotyczące Zaburzenia Uwagi, Funkcjonowania Poznawczego, Emocjonalnego i Społecznego
Jak rozpoznać ADHD u dziecka?
Objawy ADHD w wieku przedszkolnym, (3-5-latka):
- Nadmierna labilność emocjonalna.
- Problemy w utrzymaniu aktywności na jednej zabawie.
- Nadmierna drażliwość.
- Problemy w relacjach z rówieśnikami w przedszkolu, podporządkowaniu się zasadom zabawy w grupie.
- Łatwość popadania w stany frustracji.
- Problemy separacyjne, lęk separacyjny.
Objawy, które mogą imitować symptomy ADHD u dziecka w wieku przedszkolnym, należy bezwzględnie skonsultować z psychologiem, ponieważ mogą również być przejawem wielu poważnych zaburzeń rozwojowych, skutkiem niewłaściwego systemu wychowywania, który może utrwalać niepokojące syndromy. Im wcześniejsze zdiagnozowanie zaburzenia o charakterze ADHD i szybkie włączenie oddziaływań pomocowych dla rodziców, tym lepsze prognozy dotyczące efektywnego funkcjonowania dziecka w przyszłości.
Dziecko 2- 3 letnie może sprawiać kłopoty, przypominające ADHD np. brak umiejętności koncentracji przez dłuższy czas na zabawie, może wymuszać na otoczeniu ciągłe okazywanie zainteresowania i uwagi, domagać się nieustannie obecności rodzica i wspólnej zabawy, jednak takie zachowanie może być przejawem niewłaściwych metod wychowawczych, nadmiernej opiekuńczości, kontroli, lub wysokiego poziomu lęku i obaw przeżywanych przez matkę, skutkiem, czego dziecko nie zostało wyuczone umiejętności organizowania sobie zabawy, samodzielności adekwatnej do wieku rozwojowego. Wielu rodziców jest przekonanych, że objawy ADHD dostrzega już w wieku niemowlęcym. W większości przypadków obserwowane symptomy, są skutkiem niewłaściwej opieki nad dzieckiem. Niemniej wymagają specjalistycznej konsultacji psychologa klinicznego, ponieważ mogą być również powodem wielu zaburzeń rozwojowych, w tym o podłożu neurologicznym.
Objawy ADHD w wieku szkolnym
- Krótki czas skupienia uwagi.
- Łatwe rozpraszanie się pod wpływem bodźca.
- Słaba przerzutność uwagi.
- Trudność w ocenie ważności dopływających informacji.
- Brak powściągu myślowego.
- Pochopne wnioskowanie i formułowanie sądów, poglądów.
- Trudności w planowaniu.
- Trudność w przewidywaniu konsekwencji swoich zachowań i zdarzeń.
- Trudności w uczeniu się w oparciu o doświadczenie, generalizowaniu doświadczenia.
- Trudności z werbalizowaniem stanów emocjonalnych.
- Zaburzenie poczucia czasu.
- Nie zwracanie uwagi na szczegóły.
- Gubienie rzeczy.
- Zapominanie w toku codziennych czynności.
- Niepowodzenia w postępowaniu z instrukcjami.
- Niski poziom umiejętności organizowania i planowania.
- Męczliwość, problemy z utrzymaniem wysiłku w dłuższej aktywności umysłowej.
- Tendencje do nadmiernego fantazjowania.
Sposób mówienia:
- Trudności w budowaniu złożonych wypowiedzi ustnych i pisemnych.
- Szybkie mówienie, „połykanie” słów.
- Skróty myślowe.
- Zniekształcanie słów.
Funkcjonowanie w sferze emocjonalnej
- Labilność emocjonalna
- Problemy z kontrolą emocji
- Wylewne okazywanie emocji
- Problemy z rozpoznawaniem własnych stanów emocjonalnych i odczytywaniu ich u innych
- Nadmierna drażliwość
- Lękliwość
Dzieci z podtypem z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi są:
- Powolne, zapominają.
- Łatwo się nudzą.
- Mają wolniejsze tempo przetwarzania informacji.
- Problemy z motywacją.
- Gorsze funkcjonowanie poznawcze.
- Nieśmiałe, wycofane, niski poziom umiejętności społecznych.
Nadmierna aktywność i impulsywność ( dzieci nadpobudliwe)
- Bycie w ciągłym ruchu.
- Hałaśliwość.
- Syndrom niespokojnych nóg i rąk.
- Udzielanie odpowiedzi na niedokończone pytania.
- Problem z oczekiwaniem na swoją kolejkę.
- Nadmierne wypowiadanie się.
Funkcjonowanie społeczne.
- Bycie w centrum uwagi, skupianie uwagi na sobie.
- Przeszkadzanie, przerywanie aktywności innym.
- Brak dystansu, powściągliwości i hamulców społecznych w relacjach z dorosłymi
- Skłonność do dominowania i kontrolowania, staje się powodem, że dzieci są odbierane, jako agresywne, wymuszające, konfliktowe.
- Lekkomyślność i impulsywność powodują kłopoty z dyscypliną, z powodu nieumyślnego, a nie celowego łamania zasad.
- Trudności w przestrzeganiu zasad i norm społecznych, impulsywne przekraczanie reguł i norm społecznych.
- Lekkomyślność w sytuacjach niebezpiecznych i z tego powodu łatwość ulegania wypadkom.
- Brak umiejętności rozwiązywania konfliktów.
- Podejmowanie współpracy jest problemem.
- Niepodporządkowywanie się autorytetom.
- Podejmowanie działań ryzykownych, nie potrafią przewidzieć ich skutków.
- Trudności w nawiązywaniu trwałych relacji z innymi, kontakty z innymi są powierzchowne.
- Przyjmowanie pozycji i roli w grupach: outsidera, błazna, łobuza, głupka.
Dzieci z podtypem mieszanym są spostrzegane, jako:
Dominujące, wybuchowe, agresywne, antyspołeczne, nie współpracują, nie współdziałają, są nielubiane i wykluczane, izolowane z grupy.
Funkcjonowanie szkolne dziecka z ADHD
- Dzieci i adolescenci z ADHD mają poważne problemy z nauką, najczęściej oceny i efekty edukacyjne są poniżej ich możliwości intelektualnych.
- Trudności w funkcjonowaniu w roli ucznia, problemy z podporządkowaniem się normom i zasadom szkolnym, autorytetowi nauczyciela.
- Trudności w opanowaniu wiedzy.
- Trudności w wykorzystaniu wiedzy.
- Niski poziom dojrzałości emocjonalnej u nastolatków.
- Problemy w kontaktach społecznych, z rówieśnikami i nauczycielami.
- Problemy szkolne, wagarowanie, przerywanie szkoły.
Objawy ADHD u młodzieży
- Problemy z kontrolą emocji, częste wchodzenie w konflikty.
- Niski poziom umiejętności kontroli impulsów.
- Impulsywność werbalna, „wszystko mówią, co myślą”.
- Wzmożona reaktywność, drażliwość.
- Problemy z podporządkowaniem się autorytetom.
- Obniżenie umiejętności organizacyjnych, problemy z planowaniem działań.
- Problemy w relacjach z płcią przeciwną.
- Niespójny obraz samego siebie.
- Przeżywanie objawów depresyjnych, niepokoju psychoruchowego.
- Ryzyko nadużywania alkoholu i narkotyków.
- Ryzyko przynależności do grup subkultury.
- Ryzyko zachowań łamiących prawo.
- Ekstremalne sporty.
- Zaburzenia zachowania.
Konsekwencje ADHD – Problemy Wtórne ADHD
- Trudności w kolejnych etapach rozwojowych.
- Poczucie bycia nieakceptowanym.
- Frustracja potrzeb związanych z poczuciem sukcesu i osiągnięć życiowych.
- Niska samoocena.
- Problemy w relacjach z członkami rodziny, kontaktach rówieśniczych.
- Zaburzenia osobowości.
- Zaburzenia zachowania.
- Uzależnienia
- Zachowania aspołeczne.
- Zaburzenia depresyjne, zaburzenia lękowe, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne.
- Brak zintegrowanych mechanizmów samokontroli, tzw. „zewnętrzna kontrola”.
Skutki objawów ADHD u osób dorosłych
- Problemy w relacjach społecznych.
- Zaburzona kontrola emocji
- Impulsywność werbalna, gadatliwość.
- Problemy z organizacją działań, pracy. Rozpoczynanie wielu działań jednocześnie.
- Problemy z obrazem samego siebie.
- Poczucie braku osiągnięć, satysfakcji życiowej.
- Obwinianie innych za niepowodzenia.
- Zapominanie o terminach, gubienie przedmiotów.
- Częste zmiany prac, niepowodzenia zawodowe.
- Zmienność nastrojów.
- Napięcie, niepokój psychoruchowy, nerwowość.
- Zaburzenia snu.
- Objawy depresyjne, zaburzenia afektywne.
- Zaburzenia osobowości.
- Uzależnienia.
- Konflikty z prawem.
Współwystępowanie innych zaburzeń.
Do zaburzeń współwystępujących z ADHD należą:
- Zaburzenia lękowe
- Zaburzenia depresyjne
- Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne
- Zaburzenia zachowania
- Zaburzenia opozycyjno-buntownicze
- Zaburzenie Aspergera
- Specyficzne spostrzeganie dzieci z ADHD i nieodpowiednie radzenie sobie przez rodziców, opiekunów i nauczycieli może nasilać ryzyko występowania zaburzeń zachowania u dzieci. Przykładem jest zaniżanie poziomu ich zdolności, przypisywanie dzieciom negatywnych cech, intencji, budowanie opinii „złego dziecka” i niskiej samooceny, nadmiar kar, gróźb, rozkazów i brak działań pomocowych. Rodziny dziecka z ADHD cechuje zazwyczaj system kontrolujący, dyscyplinujący, który może prowokować eskalacje zaburzeń zachowania. Nadmierne wymagania, którym dziecko nie jest w stanie sprostać, wzmacniają w nim poczucie frustracji i usztywniają zachowania związane z odmową podporządkowania się, negatywne reakcje, zachowania buntowniczo-opozycyjne.
- Systematyczne blokowanie aktywności ruchowej może prowadzić do natręctw czynnościowych ( zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych).
- Nasilone objawy ADHD zwiększają ryzyko zaburzeń zachowania, co z kolei zwiększa ryzyko kształtowania się osobowości antyspołecznej.
Różnicowanie diagnostyczne
Nie zawsze objawy przypominające zaburzenie ADHD, świadczą o diagnozie tego zaburzenia. Obraz kliniczny może być związany z innymi zaburzeniami i wymaga specjalistycznej diagnozy.
- Nadpobudliwość może być objawem patologicznym, ale również może być szeroko pojętą normą dla określonego okresu rozwojowego.
- Objawy nadpobudliwości mogą być grupą objawów poprzedzających wystąpienie innych zaburzeń.
- Objawy występujące w obrazie ADHD mogą świadczyć o specyficznych trudnościach szkolnych lub zaburzeniach emocjonalnych, zaburzeniach zachowania.
- Objawy mogą świadczyć o zaburzonej więzi rodzinnej.
- Objawy mogą być mylone z niepokojem psychoruchowym i zaburzeniami koncentracji wynikającymi z zaburzeń lękowych i depresyjnych.
- Ostry, nagły początek zaburzeń hiperkinetycznych w wieku szkolnym, może być objawem stanu maniakalnego, zaburzeń reaktywnych, zachorowania na zaburzenia schizofreniczne, schorzenia neurologiczne, zaburzenia o podłożu organicznym.
- Do czynników, które mogą się kryć pod objawami przypominjącymi ADHD należą:
- Ponadprzeciętne zdolności i nudzenie się w szkole
- Opóźnienie rozwojowe
- Zaniedbanie środowiskowe
- Trudności wychowawcze
- Trudna sytuacja rodzinna, dezorganizacja życia rodzinnego, dysfunkcjonalny system rodzicielski.
- Sytuacje kryzysowe, traumatyczne wydarzenia życiowe.
- Obraz kliniczny ADHD może być mylony z nierozpoznanymi chorobami somatycznymi np. zaburzenia hormonalne (tarczyca), choroba reumatologiczna, uszkodzenie słuchu, wzroku.
- Cechą ADHD nie jest temperamentalna wzmożona ruchliwość, lecz niemożność kontrolowania swojego zachowania.
Przyczyny ADHD
ADHD jest uważane za zaburzenie neurorozwojowe, związane ze specyficzną odmiennością w budowie, funkcji i biochemii określonych struktur ośrodkowego układu nerwowego, odpowiedzialnych za uwagę i kontrolę zachowania.
Uważa się, że czynniki genetyczne mają znaczny wpływ na wystąpienie zaburzenia ADHD. Ocenia się, że w 70-90% przypadków, zaburzenie jest dziedziczone i uwarunkowane rodzinnie. Za istotny czynnik w rozwoju zaburzenia uważa się specyficzne czynniki środowiskowe, które mają wpływ na rozwój mózgu w okresie płodowym i okołoporodowym np. palenie tytoniu, spożywanie alkoholu przez matkę w ciąży, urazy okołoporodowe, mała waga urodzeniowa.
Badania zwracają uwagę na znaczenie niekorzystnych czynników psychospołecznych, które mogą mieć wpływ na uaktywnienie się genetycznej podatności rozwoju ADHD i mają wpływ na przebieg i obraz kliniczny zaburzenia. Istnieje korelacja pomiędzy występowaniem ADHD a wysokim poziomem negatywnych emocji w rodzinie, dysfunkcjonalnością systemu rodzinnego.
Leczenie ADHD
Jak pomóc dziecku z ADHD? Profesjonalne leczenie zaburzenia ADHD u dziecka zawsze wymaga wieloletniego i stabilnego kontaktu psychoterapeutycznego. Leczenie powinno być wielokierunkowe, kompleksowe i komplementarne w swoich oddziaływaniach. Profesjonalną opieką psychologiczną i psychoterapeutyczną powinno być objęte dziecko, jego rodzina i jeśli to możliwe wymagana jest stała współpraca ze środowiskiem, w którym funkcjonuje dziecko np. nauczyciele, opiekunowie. W razie konieczności powinno być włączone leczenie farmakologiczne. Proces psychoterapeutyczny równolegle powinien obejmować dziecko i jego rodzinę.
Nasilone objawy ADHD mogą mieć poważne konsekwencje w całym dorosłym życiu. Pierwsze negatywne konsekwencje zazwyczaj pojawiają się w okresie adolescencji. Wówczas, wtórnie do ADHD w skrajnych przypadkach, mogą nasilać się przejawy: zaburzeń zachowania, zachowania opozycyjno-buntownicze ( bunt, kłótnie, gniewność, wrogość, ucieczki, wagary, porzucanie szkoły, agresywność, agresja czynna wobec innych, złośliwość) zachowania ryzykowne, ryzykowne zachowania seksualne, zachowania antyspołeczne, przemocowe, autodestrukcyjne, uzależnienia, poszukiwanie akceptacji w nieformalnych aspołecznych grupach rówieśniczych, objawy zaburzeń osobowości. Mogą pojawiać się zachowania w istotny sposób naruszający normy społeczne i naruszanie prawa.
Wychowywanie dziecka z diagnozą ADHD jest niezwykle trudnym wyzwaniem dla rodziców i nauczycieli. Diagnoza ADHD obciąża całą rodzinę, wpływa na funkcjonowanie wszystkich jej członków. Często trudno ocenić, czy chaos, jaki panuje w całej rodzinie jest skutkiem ADHD u dziecka, czy przyczyną. Codzienne borykanie się z problemem ADHD, jest nieustannym dylematem, na ile pozwolić dziecku na uciążliwe, destrukcyjne zachowania, a na ile kolejny raz wprowadzać restrykcyjne wymagania, które wymagają konsekwencji i prowadzą do przewlekłego, negatywnego klimatu w rodzinie.
Prawidłowo funkcjonująca rodzina, spójny system rodzicielski może zdecydowanie w znaczący sposób wpłynąć na lepsze funkcjonowanie dziecka pomimo objawów i obniżenie ryzyka negatywnych konsekwencji związanych z ADHD u dziecka. Psychoterapia rodzinna i psychoedukacja zmieniają spostrzeganie dziecka, jako gorszego, złego, leniwego, przeciwdziałają tendencjom przypisywania dziecku złych intencji, intencjonalnego, uciążliwego zachowania. W trakcie procesów psychoterapeutycznych pojawia się rozumienie zachowań dziecka w kontekście zaburzenia, niezależnego od jego woli, następuje wypracowanie konstruktywnych sposobów radzenia sobie z uciążliwymi objawami zaburzenia. Bowiem im więcej restrykcyjnych postaw rodzicielskich, nakazujących, zakazujących, krytykujących, wrogich, brak poczucia bezpieczeństwa, wsparcia i akceptacji, tym gorsze rokowania dziecka na dobre, satysfakcjonujące funkcjonowanie w każdej sferze życia.
Jak leczyć ADHD?
Centrum Medyczne Salus Pro Domo w Warszawie proponuje diagnozę i kompleksowe leczenie zaburzeń ADHD
Proces diagnostyczny kończy się zindywidualizowanym planem leczenia, który zależnie od potrzeb może obejmować takie działania pomocowe, jak:
- Psychoterapia dziecka, której celem jest między innymi budowanie prawidłowej samooceny, rozumienie zasad i norm społecznych.
- Zajęcia dla dzieci z ADHD są związane z ćwiczeniem kontroli zachowania – treningi behawioralne, ćwiczeniem koncentracji i uważności – treningi funkcji poznawczych. Dla dzieci wieku przedszkolnym i wczesnym szkolnym ćwiczenia mają charakter zabawy. Ćwiczenia o charakterze zadań domowych zawsze są zindywidualizowane i zależne od szczegółowej diagnozy.
- Psychoedukacja dla rodziców, rodzeństwa, dziadków, dotycząca prawidłowego rozumienie specyfiki zaburzenia i określonych objawów, sposobów radzenie sobie z konkretnymi problemami.
- Systemowa psychoterapia rodzinna, której celem jest wzmacnianie prawidłowej struktury rodziny, systemu rodzicielskiego.
- Trening umiejętności rodzicielskich i interwencji behawioralnych: metody wychowawcze, system nagradzania i wzmacniania dziecka, sposoby skutecznego komunikowania się z dzieckiem, system reguł i zasad postępowania, wzmacnianie konsekwencji działań rodzicielskich.
- Stały kontakt ze szkołą.
- W przypadku nastolatków sesje rodzinne dotyczące sposobów rozwiazywania problemów i konfliktów, właściwej komunikacji.
- Leczenie farmakologiczne